Donderdag 18 augustus - Monument Valley - Reisverslag uit Oljato-Monument Valley, Verenigde Staten van Karin Smits - WaarBenJij.nu Donderdag 18 augustus - Monument Valley - Reisverslag uit Oljato-Monument Valley, Verenigde Staten van Karin Smits - WaarBenJij.nu

Donderdag 18 augustus - Monument Valley

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

19 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Oljato-Monument Valley

Vanochtend vroeg opgestaan. Vandaag staat er een rit naar Monument Valley op het programma. Omdat we een tour geboekt hebben die om 4 uur begint willen we absoluut niet te laat aankomen.
We rijden via Desert View het Grand Canyon park uit en kunnen het toch niet laten om een aantal keer te stoppen. Het blijft prachtig mooi en ook aan deze kant van het park zie je weer nieuwe vergezichten.
Eenmaal uit het park komen we door een gebied waar veel Navajo indianen wonen. Het is schrijnend om te zien hoe armoedig deze mensen wonen in hun caravans en slechte houten krotten.
In Monument Valley aangekomen kunnen we meteen met onze tour beginnen. Onze gids heet Lesly een Navajo indiaan die ons in zijn open jeep de mooiste plekjes van het park laat zien die voor ons met de camper niet bereikbaar zijn ivm de verschrikkelijk slechte en hobbelige wegen. Het lijkt alsof we een cowboy-film zijn binnengewandeld! Het rode decor is prachtig en weer helemaal verschillend van wat we al hadden gezien. We rijden naar de verschillende rotsformaties waarbij Lesly uitleg geeft over het ontstaan van deze enorme rotsen en welke betekenissen deze hebben. Elke rotsformatie heeft zijn eigen naam en een eigen betekenis in de religie van de Navajo Indianen. Deze rotsformaties worden vaak gebruikt in films van o.a. John Wayne,
Tom Cruise, Clint Eastwood en vele anderen. Ook vertelt Lesly ons over de gebruiken en de cultuur van het Navajo-volk. De tour werd afgesloten met een prachtig lied van onze reisleider!
Na de tour hebben we het visitor center nog bezocht. Hier was een tentoonstelling over de "Navajo code talkers". Navajo indianen die in WO II in het Amerikaanse leger dienden en met hun Navajo taal een onkraakbare code ontwikkelde waarmee ze de geheime berichten konden versturen.
We rijden verder naar onze overnachtingscamping. Hoewel het normaal gesproken verschrikkelijk heet is in Monument Valley komen wij op een dag dat het bewolkt is en de temperatuur aangenaam. Helaas waait het wel hard en moeten we na het eten de avond verder in de camper doorbrengen.

• 19 Augustus 2016 - 18:11

John En Irma:

Echt fantastisch allemaal! Wat een mooie foto's!
    Groetjes John en Irma X

• 19 Augustus 2016 - 20:03

Jos En Corrie:

Jongens wat fantastisch om te zien allemaal.
    Karin wat schrijf je toch supermooie en duidelijke teksten erbij.
    Het is net of we meereizen.
    Dit is zeker de reis van je leven.

Fleur n dorpsgenoot van ons gezien?,leuk je bent toch niet ff bij de Albert Heijn he!!!!
    Lieve groetjes,fijne en goede reis verder.

• 21 Augustus 2016 - 14:41

Aty:

Wat een prachtige foto's weer. Dat zal zeker genieten zijn daar. Karin, grappig dat we elkaar vrijdag effe aan de telefoon hadden. Jammer, dat er wat storing was, maar ik begrijp dat jullie het er heel goed naar jullie zin hebben. Geniet nog van jullie reis door The States !!! Ook groetjes van ons mam. Ze zit mee te genieten van jullie foto's .

Groetjes weer !!!
    xxxjes