Maandag 29 augustus - New York 3 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Karin Smits - WaarBenJij.nu Maandag 29 augustus - New York 3 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Karin Smits - WaarBenJij.nu

Maandag 29 augustus - New York 3

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

30 Augustus 2016 | Verenigde Staten, New York

Vandaag alweer onze 2e dag in New York. Na een eerst een lekker ontbijtje te hebben genomen bij Starbucks vertrekken we met de metro richting het nieuwe One World Trade Center en het National September 11 Memorial, het monument voor de slachtoffers van de terroristische aanslagen op 11 september 2001 op de plaats waar voorheen de Twin Towers stonden. Er zijn twee waterbakken aangelegd precies op de plaatsen waar vroeger de torens stonden. De bakken worden constant gevuld met water dat langs de muren naar beneden stroomt. Langs het monument is een koperen reling gebouwd met hierop de lijst met de namen van alle slachtoffers. Het is een indrukwekkend gezicht en wanneer je naar alle namen kijkt komen de beelden van 15 jaar geleden weer terug. Het is een raar gevoel om op de plek te staan waar zoveel doden gevallen zijn.
We lopen verder richting de oever van de Hudson rivier naar Battery Park. Vanuit hier vertrekken de veerponten naar het Vrijheidsbeeld en Ellis Island. Het Vrijheidsbeeld staat in de haven van New York en wordt gezien als de officieuze ingang van New York City. New York heeft het Vrijheidsbeeld van de inwoners van Frankrijk gekregen als geschenk voor de honderdste verjaardag van de Amerikaanse revolutie. Vóór het instappen op de boot moet iedereen door een uitgebreide veiligheidsscan, vergelijkbaar met die op een luchthaven. Op het eiland krijgen we een soort telefoon waarmee we een rondleiding over het eiland krijgen. Het is bijzonder om zo dicht bij dit beroemde beeld te staan.
Daarna brengt de boot ons naar Ellis Island. Het eiland waar tussen 1892 en 1954 de immigranten die per boot aankwamen in de haven van New York een medische keuring moesten ondergaan voordat zij tot de Verenigde Staten werden toegelaten. Ook hier hebben we weer een interessante rondleiding gedaan. Jammer dat we niet alles konden zien daar was de tijd te kort voor. De kinderen vermaakten zich met de gratis wifi.
De boot brengt ons weer terug naar Lower Manhattan en we nemen de metro naar Central Park het grote stadpark midden in het centrum van NewYork. Het is een prachtig park en het krioelt er van de (hard)lopers en fietsers in allerlei soorten en maten een leuk gezicht. We zijn allemaal heel erg moe en zijn blij wanneer we in de buurt van ons hotel een restaurant hebben gevonden. Na een lekkere maaltijd gaan we terug naar ons hotel. We hebben wifi dus de contacten worden nog even bijgewerkt, de voetbalberichten nagelezen en dit verslag getypt. Het was wederom een super leuke dag!

• 30 Augustus 2016 - 14:28

Jos En Corrie:

Wat n mooie fotos allemaal.Jullie staan er goed op met zn allen.
    Wat n drukte in de stad,indrukwekkend om live stil te staan bij al die namen van de overledenen,wat we eigenlijk alleen van tv kennen.
    Ben benieuwd om jullie te zien en te horen!!!

Wat n reis zeg.....Tot donderdag.
    Liefs van ons.xxxx